Napjaink egyik legégetőbb kérdése a fenntarthatóság. Egyre többen keresik a módját, hogyan élhetnének környezetbarátabb módon.
De vajon tudjuk-e, hogy mely termékek és megoldások vannak összhangban az egészségünkkel és a Földdel, amin mindannyian osztozunk? Hogyan vásárolhatunk valóban fenntartható termékeket?
Cikkünkben ezekről a kérdésekről beszélgettünk Csillával, a Mix Your Nature kozmetikumok gyártójával.
Megtévesztő termékcímkék
Csilla beavatott minket abba, hogyan szemléljük a jövőben a termékeket vásárlásaink során. A boltok polcain ugyanis számos olyan termék is megtalálható, aminek a csomagolása habár el van látva lebomló felirattal, valójában csak ipari körülmények között alkalmas rá.
Ezzel szemben a Mix Your Nature termékeinek csomagolását akár a saját otthoni komposztálónkba is bedobhatjuk és természetes körülmények között képes teljesen lebomlani 7-12 hónap alatt. Ehhez viszont az is fontos, hogy a termékcsomagolásra ne kerüljön mérgező festék, hiszen az beszivárogna a komposztba és mérgezné a növényeinket a későbbi felhasználás során. Csilla termékei szójabab festékkel lettek nyomtatva, látszik, hogy az elejétől a végéig nagyon tudatosan tervezte meg a termék piacra kerülését.
“Plusz egy év volt mire csak a csomagolást megtaláltam és megterveztük. Ugyanennyi időt vett igénybe, hogy a kozmetikumokat ne közvetlenül a termékcsomagolásba nyomjuk, hanem külön öntőformákba, így sokkal szebb megjelenést kapnak a termékek, ráadásul a papírcsomagolásból történő kinyomása is sokkal-sokkal könnyebb, kevésbé morzsolódik, és így kevesebb a pazarlás is.” – mondta Csilla.
Előítéletesek vagyunk a mentes termékekkel?
Sokat beszéltünk Csillával arról, hogyan változtak ezek a termékek az évek alatt, legyen szó akár kozmetikumokról, akár élelmiszerekről. Amikor megjelentek ezek a termékek itthon, először én is elég szkeptikus voltam, és őszintén a tapasztalataim is azt mutatták, hogy kevésbé jól feldolgozható és nem is igazán finom alapanyagokról van szó. Aztán ahogy teltek az évek, ez az induló piaci szegmens is egyre stabilabb lábakra állt, kiforrottabbak lettek a gyártási folyamatok és ma már úgy gondolom, nem jár nagy lemondással váltani a fenntarthatóbb termékekre.
A használhatóság mellett szempont lehet az is, hogy ezek a fenntartható termékek korábban kevésbé voltak esztétikusak. Tudnunk kell, hogy a megszokottól eltérő gyártási folyamatok kialakítása, vagy az azokra való átállás óriási többletköltséget helyez kezdetben a gyártókra, így nem csoda, hogy a 2000-es évek végi reform termékek zöme nem volt igazán esztétikus.
Mindez már a múlté, hiszen a boltok polcain elképesztően dizájnos és ötletes termékcsomagolásokkal találkozunk, ahol már a bennünk élő hiúság is azt mondatja velünk: Ez a menő termék kell nekem!
Miben más egy mentes kozmetikum?
Elsősorban az összetevőkben kell keresni a választ. Erre nincs egy általánosan elfogadott, vagy törvény által előírt definíció, a márka maga határozza meg, hogy milyen alapanyokat nem használ. A Mix Your Nature termékek, amellett, hogy műanyagmentes csomagolásban vannak, állatkísérlet-mentesek, és csak természetes alapanyagokat használnak, nem tartalmaznak SLS-t, parabéneket, mesterséges illat- és színezőanyagokat, és pálmaolajat sem. Emellett a legtöbb termék választható illatmentes verzióban is, a legérzékenyebb bőrűekre is gondolva.
Sokszor felmerül, hogy a természetes összetevők kevésbé hatékonyak, mint szintetikus társaik, ez azonban nem igaz. A natúr összetevők sok esetben jóval hatékonyabbak: vegyük például a vazelint és a shea vajat. A vazelin nem okoz irritációt, használata során vékony réteget képez a bőrön és hagyja, hogy a bőr saját folyamatai gyógyítsák meg magát. Ebben ki is merülnek a jótékony hatásai. Ezzel szemben a shea vaj amellett, hogy szintén regeneráló hatású, még számos hasznos tulajdonsága van: táplálja a bőrt, hámosít, segít csökkenteni a bőr öregedésének jeleit, nyugtat és csökkenti az irritációt.
Cruelty free, fair trade és a hasonló nagy szavak
Az, hogy egy kozmetikum nem tartalmaz allergéneket, még korántsem jelenti azt, hogy ezzel meg is nyugodhatunk. Az utóbbi években ugyanis annyi új fogalom került be a köztudatba, hogy az átlagos vásárló csak kapkodja a fejét, hogy ez már megint micsoda.
Érthető is, hiszen megfelelő edukáció és utánajárás nélkül esélyünk sincs lépést tartani. Azonban a termékcímkéken található feliratok értelmezése még korántsem jelenti azt, hogy az maga az igazság. De nézzük először a fogalmakat.
Egy kozmetikumot cruelty-free-nek nevezünk, ha annak fejlesztése, tesztelése vagy gyártása során nem használtak állatkísérleteket. A “cruelty-free” termékek gyártói elkötelezik magukat, hogy nem bántják az állatokat és nem tesztelik rajtuk azokat, ezzel hozzájárulva az állatok jogainak védelméhez és a kísérletekkel járó szenvedés elkerüléséhez.
Egy kozmetikum akkor fair trade, ha megfelel bizonyos etikai és környezetvédelmi szabványoknak az előállítása, beszerzése és forgalmazása során. Ilyen szempont a méltányos bérezés és munkafeltételek biztosítása, a helyi közösségek támogatása, vagy a környezetbarát gyártási folyamatok biztosítása.
Mindez azonban korántsem ilyen egyszerű, hiszen rengeteg termékre kerülnek rá ezek a feliratok akkor is, ha valójában ez csak egy jó marketingfogás.
Európában ugyanis alapvetően tilos bármilyen terméket árulni, ami állatokon volt tesztelve. Így valóban cruelty-free, hiszen nem is lehetne más. Azonban attól, hogy egy gyártó egyik, európai piacra szánt terméke állatkísérlet-mentes, az még nem jelenti azt, hogy ugyanannak a gyártónak egy másik terméke az ázsiai piacon is cruelty-free lenne. Ez pedig nem feltétlen a nagy gyártók hibája, hanem a különféle országok törvényi előírásainak megkötése is eredményezheti.
Elvárható tőlünk vásárlóktól, hogy mindezekre figyeljünk?
Gondolom nem vagyok egyedül azzal a pici, állandó, szorongó érzéssel, ami az utóbbi pár évben mindannyiunk életére hatással van. A Covid, a gazdasági válság és a háborúk óriási terhet helyeznek ránk, nem is beszélve a mindenhonnan suttogó klíma vészhelyzetről. Ezek mellett kellene még időt és energiát fordítanunk arra, hogy fenntartható termékeket vásároljunk, utána járva az eredetüknek és a valódiságuknak is.
Érezzem rosszul magam, ha nem érdekel miket veszek?
“Ne azért vedd meg a természetes dezodort, mert elhiszed a rémhíreket, hogy rákos leszel az alumíniumtól, mert nem leszel az. Hanem azért válassz mentes termékeket, mert fontos neked, hogy honnan jön az a termék, mi van benne, hol gyártják és hogy mit kensz a bőrödre.” – mondja Csilla.
Én magam a 30-as éveimbe lépve kezdtem el érezni magamon, hogy olyan dolgok is foglalkoztatnak, amik korábban egyáltalán nem érdekeltek, hiszen a lehetséges ráncok és megbetegedések annyira, de annyira távolinak tűntek még akkor.
“Idővel mások a prioritások. Az ember felfogja, hogy most már olyan dolgoknak, amik eddig nem érdekelték, lehet, hogy vannak következményei. Ezért érdemes edukálódni és utánajárni mik a következmények, ennek tudatában válasszunk.”
Szerző: Takács Kriszti