Halomban áll a PET-palack a bolygónkon, és míg a fosszilisekből előállított műanyagok fokozzák a klímaválságot, az óceánokat, erdőket beborítva a szeméthegyek ökológiai katasztrófához is vezetnek.
A nagy üdítőital-gyártó cégek fenntarthatósági fogadalmakat tesznek, de ez általában kimerül abban, hogy növelik az újrahasznosított műanyagok használatát. Arról azonban nem sok szó esik, amivel valóban tenni lehet a hulladékcsökkentésért, ez pedig a palackok újrahasználata. Ám léteznek olyan vállalatok hazánkban, akik ráálltak az újratöltésre, még úgy is, hogy a nagy áruházláncok sokszor nem segítik elő ezt a környezettudatos törekvést. Olyan cégeket kerestünk meg, ahol már működik az újratöltés, bizonyítva ezzel, hogy mindenkinek megéri, ha környezetbarát a csomagolás.
A cikkben felsorolt példák arra szolgálnak, hogy rajtuk keresztül mutassuk be, milyen változásokat lehet és kell megtenni a hulladékcsökkentés érdekében. Az itt bemutatott példákon kívül léteznek hazánkban egyéb cégek is, melyek bevezették a palackvisszaváltást és újratöltést. A Greenpeace Magyarország politikailag és anyagilag független környezetvédő szervezet, nem fogadunk el támogatást államoktól, politikai pártoktól és cégektől.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy a betétdíjas italcsomagolásokat bevezető hazai törvénymódosítás jó irány az eldobható PET-palackok visszaszorításához. Ugyan a konkrétumok még nem ismertek, a szabályozás a tervek szerint 2023. júliusától lépne életbe. Az új törvényjavaslat azonban még mindig nem elég nagy lépés ahhoz, hogy látványosan csökkenjen a környezetszennyezés, amit az egyszer használatos csomagolások okoznak. Mindez lefordítva számokra: az éves szinten közel másfél milliárdnyi forgalomba kerülő PET-palack és kb. 700 millió aludoboz nagyjából kétharmada végzi szeméttelepeken, égetőkben, vagy egyenesen a természetben, óriási környezetterhelést okozva. De az eldobható boros- és sörösüvegeket sem hasznosítják újra nagy számban, ha pedig mégis újrahasznosításra kerülnek, a feldolgozás folyamata rendkívül energiaigényes.
Óriási környezetterhelésük ellenére hazánkban az eldobható kultúrát erősítő egyszer használatos PET-palackok, alumínium dobozok és italos kartonok a legelterjedtebbek, a valóban fenntartható betétdíjas italcsomagolások csak kis számban vannak jelen a boltok polcain. Sajnos a jelenlegi gazdasági szabályozások sem ösztönzik elégségesen az újratöltés terjedését.
A nagyüzemi sörfőzdéknél még részben megmaradt visszaváltós rendszer szinte az utolsó terület, ahol napi rutin a kiürült palackok újratöltése. Az italgyártó cégek többsége leginkább az eldobható csomagolóanyagok mellett tette le a voksát. Az italokat forgalmazó hazai kis és közepes méretű vállalkozások között azonban szerencsére több olyan jó példa is akad, ahol saját maguk kiépítette rendszerrel bizonyítják, hogy van létjogosultsága a betétdíj bevezetésének és a palackok, dobozok újratöltésének.
Betétdíjas bor és szóda
A több mint 25 éves múltra visszatekintő Varga Pincészet a borok piacán például az elsők között vezette be, avagy hozta vissza a betétdíjas borosüvegeket. Holott nem kis kockázatot vállaltak, amikor egy nagyobb beruházással megalapozták ezt a technológiát – mint azt Varga Mátétól, a Varga Pincészet egyik tulajdonosától és egyben kereskedelmi vezetőjétől megtudtuk. Mégis belevágtak és beleálltak a jó ügybe,…
a teljes cikket elolvashatod a Greenpeace oldalán, ide kattintva!