Hirdetés
Hogyan ne vegyél semmit!

Hogyan ne vegyél semmit! – Avagy a nem a vásárlás filozófiája

Rettenetesen sok tárggyal, ruhával, szolgáltatással vesszük magunkat körbe, olyan dolgokkal, amiket abszolút szükségesnek tartunk, vagy amiről azt érezzük, megérdemeljük, és, hogy ezek a dolgok az abszolút minimumot jelentik az életünkben. Ezzel szemben, az igazság az, hogy ez a sok holmi, kelme, szükséglet csak a nagyon kiváltságosoknak adatott meg a történelem során, talán még nekik sem ennyi, és nem ennyire könnyen.

Gondoljunk csak bele, Mária Antóniának, aki kora divat ikonja volt, sem adatott meg a lehetőség, hogy akár másnapi szállítással kézhez kaphassa a legújabb selyemruháját ezzel gyarapítva, amúgy is hatalmas, gardróbját.

 

Te is túlfogyasztasz, ő is túlfogyaszt, mi mindannyian túlfogyasztunk

Ébren töltött időnk nagy része azzal telik, hogy valamilyen formában reklámokat fogyasztunk. Már annyira sokat látunk belőle, – akár óriásplakáton, akár a tévében, akár influencerektől – hogy sokszor már fel sem tűnik. És habár lehet, hogy tudatosan nem vesszük észre, de az üzenet világos: VÁSÁROLJ! Még pontosabban: Fogyassz BÁRMIT!

Nem csoda, ha ez alatt az őrületes nyomás alatt nem tudjuk megállni, hogy ne vásároljunk. Viszont már annyi dolgot birtoklunk és annyi holmit halmoztunk fel a bolygón, hogy például, ha csak azokat a ruhákat hordanánk újra és újra, amiket már legyártottunk és eldobtunk akkor az egész földön soha többet nem kellene senkinek új ruhadarabot vásárolnia egész élete során, sőt még a következő generációknak is bőven jutna belőle.

Hogyan ne vegyél semmit!

De mennyivel birtoklunk többet, mint régen? Maradva a divatnál: nyissuk ki a képzeletbeli gardróbunkat és nézzünk körbe benne. Ha 1930-ban egy amerikai szekrényben találnánk magunkat, akkor átlagosan 9 szettet látnánk. De ha 1960-ba utaznánk egy francia szekrénybe, akkor már körülbelül 40 darabot számolnánk. Ezzel szemben jelenleg egy amerikai 53 új darabot vásárol évente (!), ami a négyszerese a 2000-es adathoz képest. Ugyanez az amerikai pedig 37 kiló (!) ruha hulladékot termel egy év alatt.

Azért nem kell annyira megijedni: a nagyonis modernkori Hot and Cool intézet berlini kutatói arra jutottak, hogy egy mai embernek azért 74 darab ruhára általában szüksége van. De sajnos kiderítették azt is, hogy ahhoz, hogy szinten tudjuk tartani a jelenlegi másfél fokos hőmérséklet emelkedést, csak az Egyesült Királyságban, 80%-al kellene csökkenteni a fogyasztást. Ami egy hatalmas és ijesztő számnak tűnik elsőre, de nem kell annyira megretteni, érdemes kicsiben, apránként elkezdeni a változtatást.

 

Nem minden hülyeség, ami trendi

A Tiktokon, igen, azon a felületen, ahol végtelen számú példát találunk a túlfogyasztásra, és annak népszerűsítésére, pár héttel ezelőtt felütötte a fejét egy új trend, ami talán hoz egy kis enyhülést ebben a túlfogyasztási őrületben.

Ez nem más mint az úgynevezett “underconsuming core”, vagyis az alulfogyasztás trend. Aminek a lényege (habár a neve azért elég árulkodó), hogy fogyassz kevesebbet. Bővebben pedig azt jelenti, hogy használjuk ki a már meglévő dolgainkat, álljunk ellen a kísértésnek és az impulzus (és kedvenc influencerünk) követése helyett vásároljunk sokkal tudatosabban, vagy egyáltalán ne.

A mindenféle csodaszerekkel tele töltött fürdőszoba szekrény, az állandóan a legtrendibb dolgoktól roskadozó gardrób és az ultra luxus nyaralások utáni vágyakozás helyett, be kell látnunk, hogy ez nem csak nem fenntartható, de egyáltalán nem is reális.

Ahelyett, hogy ezek után az elérhetetlen anyagi javak és életszínvonal után sóvárgunk, és a magunk szintjén megpróbáljuk reprodukálni azt, vegyük fel a kedvenc cipőnket, örüljünk, hogy már évekkel ezelőtt megtaláltuk a megfelelő hidratáló krémet és javítsuk ki az amúgy billegő, de gyönyörű szekrényünket.

@mmeghqn

♬ original sound – meghan

Reménykedhetünk csak benne, hogy ez a trend nem csak egy múló szeszély és mindannyiunk érdekében egy ideig még velünk marad. Ha te is szívesen részese lennél ennek, akkor íme pár tipp, ami segíthet, hogyan csökkentsd a kiadásaidat és nem utolsó sorban az ökológiai lábnyomodat:

 

Gondold át tényleg szükséged van-e az adott termékre!

Itt nem azt a kérdést kell feltenned magadnak, hogy szerelmes lettél-e a polcról hirtelen lekapott valamibe, és abban a pillanatban azt érzed nem tudsz nélküle élni, hanem azt, hogy valóban szükséged van-e rá? Tényleg megkönnyítené az életed? Ki tudnád használni? Esetleg nincs már belőle otthon?

 

Ne vedd meg azonnal!

Nagyon nehéz megállni, hogy ne vegyünk valamit, mert nem csak azzal bombáznak minket minden egyes percben, hogy márpedig vásárolni kell, hanem azzal is, hogy MOST kell vásárolni. De ne dőlj be ennek a hazugságnak, holnapra sem fogják elkapkodni előtted. Ha másnap is eszedbe jut a “szerelem termékre”, akkor is át tudod még gondolni, hogy szükséged van-e rá. Ha pedig nem gondolsz már rá, akkor a válasz egyértelmű.

@nevadahuvenaars

My edition of underconsumption core 🙃 #underconsumption #consumption #underconsumptioncore #consumer #consumerism #toomuch #thrifted #minimal #minimalism #minimalist #minimize #frugal #frugalliving #frugallife #simple #simplelife #inspiration #motivation #sustainable #sustainablility #realistic #simplicity #affordable #budget #budgetfriendly #inspo #change #trending #fyp #viral #viralvideo #foryoupage #foryou

♬ Don’t Know Why – Norah Jones

Nem minden az ár, de azért árulkodó lehet!

Először is szeretném leszögezni, hogy félrevezető lehet, ha csak az árból próbálod megsaccolni egy termék minőségét, esetleges élettartamát. Az mindenképpen elmondható, hogy ha valami gyanúsan olcsó akkor az valószínűleg nem lesz jó befektetés. Ha pedig a hosszú távon nézzük, akkor megvenni az olcsó, vacak termékeket sokkal drágább, mint egyszer beruházni valami valóban minőségire. Sajnos a minőségi alapanyagokból, fenntarthatóan, etikusan készült dolgok minden esetben drágábbak lesznek silány, tömeggyártott társaiknál. De sajnos az sem minden esetben igaz, hogy a drágább az mindig jobb lenne, sok cég próbálja magát minőségibbnek, exkluzívabbnak beállítani a magas áraikkal és vonzó marketinggel.

 

Legyél tudatos: tájékozódj!

Ha mégis szükséged van valamire, és elkerülhetetlen a vásárlás, akkor érdemes utánajárni az adott terméknek: miből van, mik az előnyei, mik a hátrányai? Nézz körül a piacon, milyen lehetőségeid vannak, melyik márka mit kínál, melyik a számodra megfelelőbb választás. Ez a fajta utánajárás főleg nagyobb kiadásoknál, elektronikus termékeknél lehet kiemelten fontos, de hasznosítható azért ruhanemű vagy lakásdekoráció esetében is.

a nem a vásárlás filozófiája

Gondolkozz hosszútávon!

Igyekezz nem egyszer használatos dolgokat venni, ne vegyél olyat, amit hamar ki kell majd dobni. Válassz inkább olyan dolgokat, amiket sokáig tudsz majd használni (és újrahasználni) és biztos, megbízható társad lesz sokáig.

 

+1 Kerüld az online vásárlást!

Az online marketplacek a melegágyai az impulzus vásárlásnak az állandó akcióikkal és ajánlataikkal. Arról nem is beszélve, hogy ha személyesen veszel dolgokat, vagyis a kezedbe tudod venni a választott terméket, hamarabb kiderülnek minőségi problémák vagy olyan dolgok, amik élőben mégsem tetszenek, vagy számodra nem praktikusak.

Természetesen itt is érhetnek impulzus vásárlásra buzdító ingerek, de talán egy kicsit kézzel foghatóbbnak érezhető a költekezés, ha fizikailag is találkozol a termékkel és nem csak egy virtuális dologért fizettél a “virtuális” pénzeddel. Emellett élőben lehetőség van a készpénzes fizetésre is, amivel még valódibbnak tűnhet az, hogy mennyit is költesz valójában.

 

Szerző: Pintér Klaudia

 

Pintér Klaudia vagyok és pár évvel ezelőtt kezdtem el varrni. A ruhakészítési tapasztat pedig azzal járt, hogy megismertem, hogyan épül fel, milyen technikákkal készül, mennyi időbe és pénzbe kerül és a legfontosabb, hogy milyen utat jár be egy adott darab míg a boltokba jut. Elég lesújtó volt az igazság, úgyhogy tavaly ősszel felöltöttem pár videót a Tiktokra a fenntartható (vagyis jobban mondva inkább a fenntarthatatlan) divatról, ami elég heves vitákat váltott ki a komment szekcióban. Ez segített rájönni, hogy nem beszélünk eleget arról, hogy mennyire irreális elvárásaink és elképzeléseink vannak a vásárlásról, hogy mennyi felesleges dologra költünk és, hogy mennyire fogalmunk sincs, hogy ennek a sok vacaknak mi lesz a későbbi sorsa.

És mivel 12 éves korom óta klíma szorongok gondoltam ezzel kapcsolatban érdemes lehet megvívni a mindennapi szélmalom harcaimat. 🙂 Ha már egyetlen embert lebeszéltem arról, hogy tömegével rendeljen filléres webshopokból, már megérte ezt a pár videót elkészíteni.

@pe.klau

Minőség ellenőrzés 101 Ha már ismerkedtek a tudatosság gondolatával, akkor ez a kis eligazítás segíthet abban, hol kezdjétek a minőség ellenőrzést! A haladó tudatosoknak talán ezek az információk már egyértelműek, ezért nekik a humorbombáimat ajánlom nagy szeretettel! #segítekneked #hobbykifakadás #fastfashion #fenntarthatóság #recycle #minőség #tájékoztató

♬ eredeti hang – Pé Klau

 

Források:

https://www.cnbc.com/2024/08/04/underconsumption-core-is-in-as-budgets-tighten.html
https://earth.org/statistics-about-fast-fashion-waste/
https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics

https://www.vogue.com/article/how-many-clothes-should-we-own
https://www.forbes.com/sites/emmajohnson/2015/01/15/the-real-cost-of-your-shopping-habits/
https://www.nytimes.com/2024/07/25/style/tiktok-underconsumption-influencers.html
https://pirg.org/articles/how-many-clothes-are-too-many/

https://www.tiktok.com/@mmeghqn/video/7389650823921323295?_r=1&_t=8nxxmrdkdyg
https://www.tiktok.com/@dainty.nugs/video/7392442814610541855
https://www.tiktok.com/@nevadahuvenaars/video/7396848342065548550

Hirdetés
karácsony banner 300x600

Legújabb receptek
Hirdetés
Dizájnkonyha Magyarország legújabb online recept magazinja!

Hirdetés
dns központ

Hirdetés

olvass bele a többi cikkbe is!

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklámblokkoló észlelve

Észleltük, hogy hirdetésblokkolót használsz.
Kérjük, támogass bennünket a blokkolók letiltásával.