A boroscímkék története évszázadokra nyúlik vissza, ahol még az ókori rómaiak és görögök cserépedényben tárolták és szállították a bort.
Akkoriban még nem volt jellemző a papíralapú címke használata, viszont a boros edényekre gyakran rótták vagy festették rá a bor eredetét, illetve annak típusát.
Ahogy a borkészítés és kereskedelem fejlődött, úgy a boroshordók megjelölései és a rajtuk feltüntetett információk is egyre lényegessebbé váltak. A kereskedők és a fogyasztók körében kezdett kialakulni a márkahűség. Kíváncsiak voltak a bor minőségére és eredetére is, így a megfelelő információátadás érdekében elkezdtek megjelenni a papírcímkék a hordókon.
A 16. és 19. század között a borkészítés mestersége egyre inkább tudománnyá és tradicionális, generációkon átívelő örökséggé vált. Ezzel párhuzamosan nőtt a címkéken megjelenítendő információk mennyisége és diverzitása is. A borfogyasztás kultúrája teljesen átalakult, mára már nem csupán egy ital, hanem egy gazdag történelmi és kulturális hagyományokkal átitatott gasztronómiai élmény, mely átszővi életünk pillanatait.
A modernkori borászatok számának és a kínálat változatosságának köszönhetően élesedett a verseny a termelők között, mindez pedig magával hozta a csomagolás és a címkézés reformkorát is. Egyértelművé vált a design fontossága és jelentősége az értékesítésben. Ma már tudjuk, hogy a címke nemcsak egy információs eszköz, hanem a bor marketingjének és brandingjének egyik kulcseleme is.
Szabályozás, avagy mi kerülhet rá egy címkére?
A címkék jelenkori kialakítása minden esetben függ az adott ország hagyományaitól, a címkék kötelező elemei pedig a hatályos szabályozásoktól. Megtalálható rajtuk többek között a bor típusa, az évjárata, a borászat neve és elhelyezkedése, valamint a bor származási régiója is. Ezeket az információkat jellemzően egy has-, és egy hátcímkén szokás elhelyezni.
Egy esztétikus címke a minőség és a gondoskodás jelképe, egy modernkori művészeti alkotásnak tekinthető. Ma már csak a képzelet szab határt a címkék tervezésében, gyakran találkozhatunk különleges papírokkal, színkombinációkkal és díszítésekkel és egyre gyakoribb címketrendek között a borok megszemélyesítése is.
Együtt a haladás útján
Ahogy a borászok és a borfogyasztók igényei változnak, úgy alakulnak a boros címkék is, hogy megfeleljenek a kor követelményeinek és lehetőségeinek.
A fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom fontosságának növekedésével a címkék egyre gyakrabban tartalmaznak olyan adatokat is, mint például a borászat ökológiai lábnyomának mértéke és fenntarthatósági gyakorlatai. Ez a fajta információ segíti a vásárlókat abban, hogy olyan borokat válasszanak, amelyek összhangban vannak a saját értékeikkel is.
Jelentkezz te is és kerülj be munkáddal a legkreatívabb termékcsomagolás-megoldások közé!