Hirdetés
fenntartható vásártér dizájnkonyha
melyik olaj egészséges?

Melyik a legegészségesebb olaj? Mit használj étolaj helyett?

Ember legyen a talpán, aki lépést tud tartani a legújabb kutatásokkal és azzal, hogy milyen olajat érdemes használni a sütéshez.

Én például totál abban a hitben voltam, hogy jót teszek magammal, ha kókuszolajat öntök a serpenyőbe – de mint kiderült, hiába van horror áron, mégis egészségtelen.

Úgyhogy belevetettem magam a kutatásokba, és a szakértői ajánlásokba, amik szinte egyöntetűen egyetlen nyertest hoztak ki.

 

Miért egészségtelen az étolaj?

Az étolaj alatt a leggyakoribb és legolcsóbb, napraforgó étolajat értem, ezt hívják ugyanis a köznyelvben gyakran simán csak “étolajnak”. Ezzel pedig a legnagyobb probléma az, hogy nem hidegen sajtolással, hanem hidrogénezett úton állítják elő – ettől is olcsó.

A finomított étolaj előállítása során ráadásul egy hexán nevezetű kőolajszármazékot is használnak, amely egy sor gyulladásos betegségért felelős.

Ennél sokkal jobb opció például a hidegen sajtolt étolaj, amely 70%-ban tartalmaz telítetlen zsírsavakat és E-vitamint – ezek azonban nagyobb hő hatására szintén lebomlanak, tehát nem igazán alkalmas a helyettesítésre.

 

Megéri állati zsírt használni étolaj helyett?

Mi baj lehet, hiszen régen a mama és a papa is mindent zsírban sütöttek, és 80 évig éltek, nem igaz? – hangozhat el a szádból a mondat, ami egyébként részben igaz.

Állati eredetű zsírra ugyanis szüksége van a szervezetnek, azonban mértékkel. Az, hogy a nagyszülők mértéktelenül fogyasztották, mégsem okozott különösebb problémát annak köszönhető, hogy rengeteget fizikai munkát végeztek.

Azonban a mozgásszegény életmód miatt az állati eredetű zsírokban lévő koleszterin lerakódik az érfalra és súlyos szív-és érrendszeri problémákat okoz.

Fontos tehát megtartani a mértéket: lehet kevés zsírt használni a sütéshez főleg akkor, ha egyébként nem eszel túl sok feldolgozott élelmiszert (pékárut, szalámit és a többit).
Ez tehát lehet egy jó opció az étolaj helyett, de mértékkel.

 

Házi granola recept sok olajos maggal keverve.
Készítsünk házi granolát kókuszzsír hozzáadásával!

 

A kókuszzsír és ami mögötte van

Először is, érdemes tisztázni egy tévhitet.

Kókuszzsír vagy kókuszolaj?

Habár igen nagy a különbség a literszámra kapható kókuszolaj és az exta szűz kókuszzsír között, összességében mégsem beszélhetünk nagy eltérésről.

A kókuszolajban található zsírok 82%-a sajnos telített zsír. Az ajánlások szerint azonban napi maximum 30 gramm telített zsírt fogyaszthatnak a férfiak és 20-at a nők. A kókuszolajban található egészséges MTC (közepes láncú trigliceridjeinek) aránya viszont csupán 15%.

Tehát a kókuszolaj sem feltétlenül a legjobb választás, sütéshez azonban mégis ideálisabb a napraforgó olajnál. Mivel a kókuszolaj igen stabil molekulákból áll, más olajokhoz képest nem avasodik, így hosszú időn át eltartható. Plusz egy pont a kókuszolajnak!

 

melyik olaj egészséges?
Készítsünk hummuszt olívaolajjal!

 

Az olívaolaj egészséges, de…

sütéshez alkalmatlan, ugyanis égéspontja mindössze 165 fok, így kár erre pazarolni, hiszen elveszíti az ízét és az értékes tápanyagait. (Ráadásul a kalóriát tekintve sem diétás: 100 grammban 880 kalória található.)

Viszont salátákhoz, zöldségekhez, krémekben, kenyérhez vagy bagetthez kiváló választás, hiszen:

  • csökkenti a koleszterinszintet,
  • segíthet megelőzni a csontritkulást,
  • segít serkenteni az emésztést,
  • és jó hatással van a bőrre is.

 

Olívaolaj sütéshez, főzéshez

 

Ezt az olajat használd az étolaj helyett

A repceolaj régebben igazi fekete bárány volt az olajok között – az egyik legegészségtelenebb alternatíva volt, ami növelte a demencia kockázatát is. Ez elsősorban a repce erukasav-tartalmának volt köszönhető, amelyet azonban nemesítéssel közel 0%-ra csökkentettek.

A hidegen sajtolt verziója ugyan nem alkalmas sütésre, azonban bátran lehet fogyasztani a finomított változatát is, hiszen rengeteg omega-3 zsírsavat tartalmaz és magas a telítetlen ugyanakkor alacsony a telített zsírsav aránya. Épp ezért a fogyasztása például csökkenti a koleszterinszintet is.

 

Az avokádóolaj magas füstponttal rendelkezik

 

Sütéshez pedig tökéletes választás lehet az avokádóolaj, ami kivételesen nem magból, hanem az avokádó húsából készül. Magas füstpontja miatt tökéletes sütéshez is 250 C fokig!

Egészségügyi szempontból az olívaolajhoz hasonlóan egyszeresen telített zsírsavról beszélünk, ami E-vitaminban és béta-szitoszterinben gazdag.

 

Szerző: Horváth Tomi

 

< Vissza az előző oldalra
Hirdetés
Dizájnkonyha az ország legújabb online gasztro magazinja!

Legújabb receptek
Hirdetés
Dizájnkonyha Magyarország legújabb online recept magazinja!

Hirdetés
Kövesd a Dizájnkonyha recepteket a Youtubeon!

Hirdetés
zue online patika új év álomalak

olvass bele a többi cikkbe is!

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Reklámblokkoló észlelve

Észleltük, hogy hirdetésblokkolót használsz.
Kérjük, támogass bennünket a blokkolók letiltásával.

a hatodik szeretetnyelv